FACEBOOK

ul. Wandy 13,
53-320 Wrocław

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI „PROGRAMU DLA SZKÓŁ”

DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE O CHARAKTERZE EDUKACYJNYM

II semestr 2018/2019

 

 INFORMACJA O PROGRAMIE

      „Program dla szkół” ma na celu skutecznie promować wśród uczniów zdrową dietę bogatą w owoce i warzywa oraz produkty mleczne .

W programie mogą uczestniczyć dzieci uczęszczające do klas I – V szkół podstawowych. Nad realizacją programu  czuwa Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Zakres

W ramach programu dzieci:

  • otrzymują owoce i warzywa oraz produkty mleczne
  • biorą udział w działaniach edukacyjnych mających poprawić wiedzę uczniów na temat rolnictwa, pochodzenia żywności, zdrowych nawyków żywieniowych itp.

II  SEMESTR 2018/2019

Informacja o łącznej liczbie porcji owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych otrzymywanych przez jedno dziecko .

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, na podstawie § 9 ust. 4 pkt 2) Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół (Dz. U. z 2018 r., poz. 1468) publikuje informacje o łącznych liczbach porcji owoców i warzyw oraz mleka otrzymywanych przez jedno dziecko w II semestrze roku szkolnego 2018/2019.

Na podstawie § 9 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa informuje, że:

  • łączna liczba porcji owoców i warzyw otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach komponentu owocowo - warzywnego w II semestrze roku szkolnego 2018/2019 wynosi 42;

Zgodnie z pkt 5 załącznika nr 1 Warunki i wymagania dotyczące udostępniania owoców i warzyw do ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w każdym z 12 tygodni w II semestrze roku szkolnego 2018/2019 dzieciom udostępnia się co najmniej 3 porcje owoców i warzyw.

  • łączna liczba porcji mleka i przetworów mlecznych otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach komponentu mlecznego w II semestrze roku szkolnego 2018/2019 wynosi 41;

Zgodnie z pkt 5 załącznika nr 2 Warunki i wymagania dotyczące udostępniania mleka do ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w każdym z 12 tygodni w II semestrze roku szkolnego 2018/2019 dzieciom udostępnia się co najmniej 3 porcje mleka i przetworów mlecznych.

Produkty owocowo-warzywne, które dzieci otrzymywały to:

- owoce: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki;

- warzywa: marchew, rzodkiewka, papryka słodka, kalarepa, pomidorki;

- soki: owocowe, warzywne, mieszane.

Produkty mleczne, które dzieci otrzymywały to:

- mleko białe;

- jogurt naturalny;

- kefir naturalny;

- serek twarogowy

Rodzaje działań towarzyszących o charakterze edukacyjnym.

Działania edukacyjne stanowią obok udostępniania dzieciom owoców, warzyw i produktów mlecznych jeden z głównych elementów Programu dla szkół. Dzięki nim dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, w szczególności poznają korzyści diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne, a także uczą się o ich pochodzeniu, uprawie i produkcji oraz m.in. jak postępować, aby nie marnować żywności. Szkoły podstawowe uczestniczące w Programie dla szkół zobowiązane są zrealizować co najmniej dwa działania edukacyjne w semestrze zgodnie z zakresem i katalogiem określonym przez Ministra Edukacji Narodowej.

 Spośród katalogu zadań przygotowanych przez MEN nauczyciele naszej szkoły wybrali  do realizacji:

  • Konkursy i festyny tematyczne;
  • Warsztaty kulinarne;
  • Zakładanie i prowadzenie ogródków szkolnych w tym w formie grządek na parapecie, upraw w workach i donicach;
  •  Organizowanie warsztatów kulinarnych z uwzględnieniem przekazywania wiedzy o zdrowym odżywianiu;
  • Wspólne spożywanie śniadania połączone z degustacją owoców, warzyw, mleka i jego przetworów;
  • Organizowanie wycieczek do gospodarstw rolnych, gospodarstw ogrodniczych lub zakładów przetwórstwa owoców i warzyw;
  • Stosowanie innych sposobów upowszechniania informacji o korzyściach płynących ze spożywania owoców, warzyw, mleka  i ich przetworów poprzez organizowanie wystaw, przygotowywanie prezentacji lub wydawanie gazetek.

W szkole w II semestrze zorganizowano/przeprowadzono:

  • Ogródek na szkolnym parapecie – klasa 1a i 1b.
  • Zajęcia w klasach młodszych dotyczące zdrowego stylu życia i prawidłowego odżywiania się  z wykorzystaniem materiałów  edukacyjnych do programu „Dobrze jemy ze szkołą na widelcu”  i pakiet materiałów edukacyjnych do Programu dla szkół  „Ekipa Chrumasa gotuje”.

Kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat to bardzo ważna sprawa. Wiedzą o tym uczniowie klas młodszych, którzy na zajęciach samodzielnie przygotowywali sobie kanapki, soki, sałatki owocowe i surówki z warzyw. Zajęcia takie zawsze   poprzedzały  pogadanki o zdrowych nawykach żywieniowych, o tym jak komponować posiłki, jak łączyć smaki i  jakie produkty należy jeść, żeby być zdrowym.  Na zajęciach dzieci miały okazję dowiedzieć się, czym jest kultura spożywania posiłków i higiena ich przygotowywania, rozwijać swą kreatywność i  wyobraźnię kulinarną.

Uczniowie dowiedzieli się, iż zdrowa żywność, czyli m.in.: woda mineralna, soki bez dodatku cukrów, napoje bez konserwantów, przetwory mleczne, kanapki na bazie pieczywa pełnoziarnistego, sałatki i owoce są mile widziane w codziennej diecie, natomiast na liście „produktów zakazanych” znajdują się: żywność typu fast food, słone i słodkie przekąski (np. chipsy, słone paluszki, prażynki, krakersy, batony), napoje z dodatkiem cukru i słodzików, wody smakowe.

  • W ramach obchodów Dnia Wiosny – 21 marca, klasy starsze prezentowały na forum plakaty propagujące zasady prawidłowego odżywiania, z których zrobiona została później wystawa.

Reprezentanci każdej klasy przedstawili wykonane przez siebie plakaty związane z różnymi aspektami profilaktyki zdrowotnej:

- Klasy 4: Higiena osobista i otoczenia

- Klasy 5: Wpływ aktywności ruchowej na zdrowie

- Klasy 6: Zdrowe odżywianie        

- Klasy 7: Higiena narządu słuchu

- Klasy 8: Profilaktyka uzależnień

Ponadto uczniowie prezentowali przygotowane przez siebie zdrowe potrawy, wskazując, w jakie składniki odżywcze są bogate. Nie zabrakło również okazji do eksponowania strojów ekologicznych. Projektanci wykazali się kreatywnością oraz poczuciem humoru podczas przedstawiania efektów swojej pracy.

  • Uczniowie klas czwartych i piątych realizowali program „PoZdro!” w oparciu o dostarczone materiały (Fundacja MEDICOVER). Lekcje multimedialne miały na celu wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności, dzięki którym świadomie będą mogli dokonywać wyborów związanych z jakością swojego życia.  Program ma ich zmotywować do zdrowego stylu życia tak, by stworzyć modę na prawidłowe odżywianie się i sportowe życie.

Materiały, ujęte były w trzy bloki tematyczne, przewidziane do poprowadzenia 3 godzin lekcyjnych:

- Główne zasady zdrowego odżywiania:

- Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności fizycznej – podstawowe produkty wchodzące w skład piramidy i ich rola w organizmie.

- Aktywność fizyczna – znaczenie ruchu dla codziennego samopoczucia i funkcjonowania organizmu.

- Procesy zachodzące w organizmie w czasie snu oraz zdrowe decyzje zakupowe:

- Podstawowe procesy, które zachodzą w organizmie w czasie snu.

 -  Jak czytać etykiety podczas zakupów?

Program dotyczy głównie zdrowego odżywiania się ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki   otyłości i cukrzycy. Uczniowie po obejrzeniu filmów i pogadance pracowali nad rozwiązaniem zadań w zeszycie ćwiczeń  programu „PoZdro!”;

  • Ponieważ woda jest nieodłącznym elementem diety, klasa 6a brała udział w obchodach Dnia Wody w DFC. Na filmach pokazano niezbędność wody do życia roślin, ludzi i zwierząt, konieczność jej oszczędzania , oczyszczania i uzdatniania do picia.

Podobne filmy mogły oglądać inni uczniowie po udostępnieni linku przez p. Szkrobol  (www.wroclaw.pl – Ochrona wody we Wrocławiu – nasza wspólna sprawa).

  • Zajęcia tematyczne na zielonej szkole (Wroniawy 20 – 24.05) klas 2a, 2b i 3b dotyczące odpowiedzi na pytania:

 - Skąd się bierze mleko?

- Jak powstaje jogurt, kefir, śmietana, masło, maślanka, ser żółty, twaróg?

- Jak rosną warzywa?

Wszystkiego dzieci dowiedziały się w czasie pobytu w gospodarstwie agroturystycznym w Kluczewie („Stara chata u kowola”), gdzie wujo Krzyś w bardzo przystępny sposób opowiedział i pokazał dzieciom jak doi się krowę, kozę, jak używało się maselnicy, jak robiono twaróg i piekło się chleb.

  • 27 maja 2019 odbyły się warsztaty zdrowego ożywiania w klasach 5a, 5b, 5d, 4b, 3b;

W naszej szkole gościliśmy panią dietetyk z Wrocławskiego Centrum Zdrowia. W ramach programu promującego racjonalne żywienie, profilaktykę nadwagi, otyłości oraz inne zaburzenia okresu rozwojowego przeprowadziła w pięciu klasach zajęcia edukacyjne. Uczniowie dowiedzieli się: co trzeba jeść żeby zdrowo rosnąć; co warto pić; jakie śniadanie jeść żeby mieć w szkole super wyniki; jaki jest wpływ żywienia na postępy w nauce oraz dlaczego warto zdrowo się odżywiać - poznali  zasady żywienia i składniki odżywcze.

Część zajęć miała charakter praktyczny i kończyła się degustacją własnoręcznie przygotowanych zdrowych przekąsek i lemoniad. Zajęcia były prowadzone ciekawie i apetycznie...   

Nauczyciele  propagowali także wśród rodziców zasady zdrowego odżywiania i zachęcali ich, aby do śniadaniówek swoich dzieci wkładali „zdrowe słodycze” czyli owoce i warzywa oraz bakalie.

 Dzieci uczestniczące w programie bardzo chętnie spożywały otrzymywane produkty owocowo-warzywne i mleczne oraz aktywnie brały udział w organizowanych przez nauczycieli zajęciach edukacyjnych, grach i zabawach.

Koordynatorzy programu: Izabela Latko – Bożek

Krystyna Zazula-Sielawska

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI „PROGRAMU DLA SZKÓŁ”

DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE O CHARAKTERZE EDUKACYJNYM

I semestr 2018/2019

 

 INFORMACJA O PROGRAMIE

      „Program dla szkół” ma na celu skutecznie promować wśród uczniów zdrową dietę bogatą w owoce i warzywa oraz produkty mleczne .

W programie mogą uczestniczyć dzieci uczęszczające do klas I – V szkół podstawowych. Nad realizacją programu  czuwa Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Zakres

W ramach programu dzieci:

  • otrzymują owoce i warzywa oraz produkty mleczne
  • biorą udział w działaniach edukacyjnych mających poprawić wiedzę uczniów na temat rolnictwa, pochodzenia żywności, zdrowych nawyków żywieniowych itp.

I SEMESTR 2018/2019

Informacja o łącznej liczbie porcji owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych otrzymywanych przez jedno dziecko .

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, na podstawie § 9 ust. 4 pkt 1) Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół (Dz. U. z 2018 r., poz. 1468) publikuje informacje o łącznych liczbach porcji owoców i warzyw oraz mleka otrzymywanych przez jedno dziecko w I semestrze roku szkolnego 2018/2019.

Na podstawie § 9 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa informuje, że:

  • łączna liczba porcji owoców i warzyw otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach komponentu owocowo - warzywnego w I semestrze roku szkolnego 2018/2019 wynosi 41

Zgodnie z pkt 5 załącznika nr 1 Warunki i wymagania dotyczące udostępniania owoców i warzyw do ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w każdym z 12 tygodni w I semestrze roku szkolnego 2018/2019 dzieciom udostępnia się co najmniej 3 porcje owoców i warzyw.

  • łączna liczba porcji mleka i przetworów mlecznych otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach komponentu mlecznego w I semestrze roku szkolnego 2018/2019 wynosi 40

Zgodnie z pkt 5 załącznika nr 2 Warunki i wymagania dotyczące udostępniania mleka do ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w każdym z 12 tygodni w I semestrze roku szkolnego 2018/2019 dzieciom udostępnia się co najmniej 3 porcje mleka i przetworów mlecznych.

Produkty owocowo-warzywne, które dzieci otrzymywały to:

- owoce: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki;

- warzywa: marchew, rzodkiewka, papryka słodka, kalarepa, pomidorki;

- soki: owocowe, warzywne, mieszane.

Produkty mleczne, które dzieci otrzymywały to:

- mleko białe;

- jogurt naturalny;

- kefir naturalny;

- serek twarogowy.

Rodzaje działań towarzyszących o charakterze edukacyjnym.

Działania edukacyjne stanowią obok udostępniania dzieciom owoców, warzyw i produktów mlecznych jeden z głównych elementów Programu dla szkół. Dzięki nim dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, w szczególności poznają korzyści diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne, a także uczą się o ich pochodzeniu, uprawie i produkcji oraz m.in. jak postępować, aby nie marnować żywności. Szkoły podstawowe uczestniczące w Programie dla szkół zobowiązane są zrealizować co najmniej dwa działania edukacyjne w semestrze zgodnie z zakresem i katalogiem określonym przez Ministra Edukacji Narodowej.

 Spośród katalogu zadań przygotowanych przez MEN nauczyciele naszej szkoły wybrali  do realizacji:

  • Konkursy i festyny tematyczne;
  • Warsztaty kulinarne;
  • Zakładanie i prowadzenie ogródków szkolnych w tym w formie grządek na parapecie, upraw w workach i donicach;
  •  Organizowanie warsztatów kulinarnych z uwzględnieniem przekazywania wiedzy o zdrowym odżywianiu;
  • Wspólne spożywanie śniadania połączone z degustacją owoców, warzyw, mleka i jego przetworów;
  • Organizowanie wycieczek do gospodarstw rolnych, gospodarstw ogrodniczych lub zakładów przetwórstwa owoców i warzyw;
  • Stosowanie innych sposobów upowszechniania informacji o korzyściach płynących ze spożywania owoców, warzyw, mleka  i ich przetworów poprzez organizowanie wystaw, przygotowywanie prezentacji lub wydawanie gazetek.

W szkole w I semestrze zorganizowano/przeprowadzono:

  • Wystawę klasowych koszy z darami sadów, ogrodów i pól - „Idzie jesień”;
  • Konkurs plastyczny na pracę propagującą zdrowe odżywianie - „Wiem, co jem czyli zdrowie na talerzu”;
  • „Bakaliowy tydzień” - uczniów zachęcano  do spożywania bakalii zamiast tradycyjnych słodyczy. Zwracano uwagę na to, że w bakaliach zawarte są  cenne dla zachowania zdrowia substancje. Uczniowie wykonywali także ulotki zachęcające do sięgania po nie.
  • Zajęcia w klasach młodszych dotyczące zdrowego stylu życia i prawidłowego odżywiania się  z wykorzystaniem materiałów  edukacyjnych do programu „Dobrze jemy ze szkołą na widelcu”  i pakiet materiałów edukacyjnych do Programu dla szkół  „Ekipa Chrumasa gotuje” (Materiały zostały przygotowane we współpracy z następującymi instytucjami: w obszarze edukacji: Ministerstwem Edukacji Narodowej, w obszarze rolnictwa: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w obszarze zdrowia: Ministerstwem Zdrowia, Instytutem Żywności i Żywienia*, Instytutem Matki i Dziecka);
  • Zabawy edukacyjne;
  • Wystawki prac dzieci oraz gazetki tematyczne;
  • Zajęcia tematyczne w klasach starszych:

 - Potrzeby pokarmowe ludzi.

- Zasady prawidłowego żywienia.

- Skutki niewłaściwego odżywiania się.

Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli przyrody tworzyli jadłospisy , obliczali wskaźnik masy ciała BMI,  charakteryzowali choroby i zaburzenia odżywiania;

  • Warsztaty „Zdrowe odżywianie. Dieta a postępy w nauce” (w klasach 4). Były to warsztaty kulinarne dla dzieci w ramach zadania „Organizowanie prowadzenie na terenie wrocławskich placówek edukacyjnych zajęć dotyczących znaczenia zdrowego żywienia w profilaktyce nadwagi, otyłości i innych zaburzeń okresu rozwojowego". Realizatorem programu było Wrocławskie Centrum Zdrowia SPZOZ;
  • W klasach starszych przed świętami  rozmawiano o wartościach odżywczych w świątecznych specjałach (makowcach, sernikach, piernikach, kapuście, grzybach, barszczu, kutii itp.);
  • Klasa VI a i VII c uczestniczyły w ramach projektu „Szkoła w mieście” w Akademii Młodego Kucharza;
  • W klasach czwartych na przyrodzie omawiano układ pokarmowy i przy tej okazji nauczyciele poruszali zagadnienia zdrowego odżywiania
  • Uczniowie klasy 2b razem ze swoimi mamami przygotowali dla swoich koleżanek i kolegów ze szkoły pyszne, zdrowe i kolorowe kanapki na kiermasz „Kanapkowy zawrót głowy”;

Nauczyciele  propagowali także wśród rodziców zasady zdrowego odżywiania i zachęcali ich, aby do śniadaniówek swoich dzieci wkładali „zdrowe słodycze” czyli owoce i warzywa oraz bakalie.

 Dzieci uczestniczące w programie bardzo chętnie spożywały otrzymywane produkty owocowo-warzywne i mleczne oraz aktywnie brały udział w organizowanych przez nauczycieli zajęciach edukacyjnych, grach, zabawach oraz konkursach.

 

Koordynatorzy programu: Izabela Latko – Bożek

Krystyna Zazula-Sielawska

 

                                                                                                 

                    

 

 

             „Program dla szkół” to unijny program polegający na dostarczaniu dzieciom owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych. To kontynuacja  programów „Owoce i warzywa w szkole” i „Mleko w szkole”, które od roku szkolnego 2017/2018 stanowią jedno działanie. 

             Jak wykazują badania, nawyki żywieniowe kształtujące się i utrwalające w okresie dzieciństwa i młodości trudno zmienić w wieku dorosłym. Codzienne spożywanie zbilansowanych i jednocześnie smacznych posiłków, jedzenie w przyjaznej atmosferze i o regularnych porach, kształtuje w dzieciach prawidłowe zwyczaje żywieniowe na całe życie. Dzieci i młodzież spędzają w szkole od 6 do 8 lub więcej godzin w ciągu dnia. Spośród wielu funkcji, jakie pełnią placówki oświatowe, jedną z najważniejszych jest promocja zachowań prozdrowotnych oraz działania oświatowo-edukacyjne. W ramach tych działań realizujemy „Program dla szkół”.  Dzięki niemu dzieci z klas 1-5 mają dostęp do warzyw i owoców, które są tak przygotowane, że od razu mogą się nimi zajadać. Dzieci otrzymują również różne produkty mleczne, w małych opakowaniach idealnych na przekąskę pomiędzy lekcjami.

           Działania edukacyjne stanowią obok udostępniania dzieciom owoców, warzyw i produktów mlecznych jeden z głównych elementów „Programu dla szkół”. Dzięki nim dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, a w szczególności poznają korzyści diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne, a także uczą się o ich pochodzeniu, uprawie i produkcji oraz m.in. jak postępować, aby nie marnować żywności.

Opracowała na podstawie informacji KOWR:

Izabela Latko-Bożek

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI „PROGRAMU DLA SZKÓŁ”

DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE O CHARAKTERZE EDUKACYJNYM

II semestr 2017/2018

Informacja o łącznej liczbie porcji owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych otrzymywanych przez jedno dziecko .

Po feriach zimowych rozpoczęły się dostawy owoców, warzyw i produktów mlecznych.  Przez okres wybranych 10 tygodni dzieci z klas I – V otrzymały łącznie  45 porcji owoców i warzyw oraz 40 porcji produktów mlecznych.

Produkty owocowo-warzywne, które dzieci otrzymywały to:

- owoce: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki;

- warzywa: marchew, rzodkiewka, papryka słodka, kalarepa, pomidorki;

- soki: owocowe, warzywne, mieszane.

Produkty mleczne, które dzieci otrzymywały to:

- mleko białe;

- jogurt naturalny;

- kefir naturalny;

- serek twarogowy.

 

Rodzaje działań towarzyszących o charakterze edukacyjnym.

Działania edukacyjne stanowią obok udostępniania uczniom owoców, warzyw i produktów mlecznych jeden z głównych elementów Programu dla szkół. Dzięki nim dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, w szczególności poznają korzyści diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne. , a także uczą się o ich pochodzeniu, uprawie i produkcji oraz m. in. Jak postępować, aby nie marnować żywności. Szkoły podstawowe uczestniczące w Programie dla szkół zobowiązane są zrealizować co najmniej dwa działania edukacyjne w semestrze z godnie z zakresem i katalogiem określonym przez Ministra Edukacji Narodowej.

 

 Spośród katalogu zadań przygotowanych przez MEN nauczyciele naszej szkoły wybrali  do realizacji:

  • Warsztaty kulinarne;
  • Zakładanie i prowadzenie ogródków szkolnych w tym w formie grządek na parapecie, upraw w workach i donicach;
  •  Organizowanie warsztatów kulinarnych z uwzględnieniem przekazywania wiedzy o zdrowym odżywianiu;
  • Wspólne spożywanie śniadania połączone z degustacją owoców, warzyw, mleka i jego przetworów;
  • Organizowanie wycieczek do gospodarstw rolnych, gospodarstw ogrodniczych lub zakładów przetwórstwa owoców i warzyw;
  • Stosowanie innych sposobów upowszechniania informacji o korzyściach płynących ze spożywania owoców, warzyw, mleka  i ich przetworów poprzez organizowanie wystaw, przygotowywanie prezentacji lub wydawanie gazetek.

Działania towarzyszące odbywały się w szkole, w Akademii Młodego Kucharza, w terenie.

Nauczyciele w trakcie trwania zajęć przekazywali uczniom wiedzę z zakresu:

- zasad zdrowego odżywiania,

- pochodzenia i uprawy owoców i warzyw oraz produktów mlecznych,

- przeciwdziałania marnotrawieniu żywności, w tym upowszechniano wiedzę o tym, jak przechowywać i przygotowywać żywność oraz jak postępować z odpadami spożywczymi i kuchennymi.

We wszystkich klasach odbyły się pogadanki na temat wpływu częstego spożywania mleka i jego przetworów oraz warzyw i owoców na zdrowie człowieka.

Dzieci z   klas I – III brały udział w zajęciach, na których dowiedziały się:

- Dlaczego jedzenie jest ważne?

- Skąd się bierze jedzenie?

- Dlaczego warto umieć gotować?

Dzieci miały także zajęcia na „zielonej szkole” (kl. 2a, 3a, 3b, 3d, 3e), gdzie oglądały uprawy ekologiczne i miały możliwość zobaczyć z bliska gospodarstwo agroturystyczne.

Kilka klas uczestniczyło w warsztatach kulinarnych w Akademii Młodego Kucharza. .

Na zajęciach edukacyjnych uczniowie klas IV dowiedzieli  się między innymi:

- Co uprawia się na polach? Uczniowie poznali cel tworzenia pól uprawnych, rozpoznawali zboża uprawiane w Polsce, poznały nazwy produktów otrzymywanych z poszczególnych zbóż, główne zabiegi prowadzone przez człowieka na polu i ich znaczenie, dowiedzieli się na czym polega płodozmian.

- Jak wykorzystuje się rośliny użytkowe? Uczniowie poznali produkty otrzymywane z ziemniaków i buraków cukrowych, podawali przykłady roślin warzywnych i przyprawowych, nauczyli się definiować pojęcia rośliny okopowe, warzywne, przyprawowe; omawiali zastosowanie i wykorzystanie różnych rodzajów i różnych części roślin.

- Jak powstają owoce? Uczniowie wyjaśniali, co to jest sad; wymieniali drzewa i krzewy uprawiane w sadach; wskazywali i podawali nazwy części kwiatu oraz określali funkcje poszczególnych części kwiatu; wyjaśniali jaka jest rola pszczół w powstawaniu owoców; omawiali zmiany zachodzące w kwiatach po zapyleniu; wyjaśniali, w jaki sposób zwierzęta pomagają ludziom w walce z owadami szkodnikami.

 

Na zajęciach edukacyjnych w klasie V uczniowie dowiedzieli się:

- Dlaczego musimy jeść? Uczniowie poznali cel odżywiania się przez człowieka; poznali podstawowe składniki pokarmów i ich funkcje, poznali skutki błędów żywieniowych.

- Jakie są zasady właściwego odżywiania się? Uczniowie poznali podstawowe zasady dotyczące zakupu i przechowywania produktów spożywczych oraz przygotowywania posiłków; planowali jadłospis zgodnie z prawidłowym żywieniem, poznali skutki niewłaściwego odżywiania się.

- Jak zapobiegać psuciu się żywności? Uczniowie poznali sposoby konserwowania żywności.

Owoce i warzywa oraz produkty mleczne spożywane były w grupie, wśród rówieśników, co sprzyjało utrwalaniu się pozytywnych nawyków żywieniowych i przełamywaniu niechęci przed jedzeniem określonych produktów.

                                                                                            

UWAGI

Należy zwrócić szczególną uwagę na jakość dostarczanych owoców i warzyw. W tym semestrze dużo owoców było obitych, uszkodzonych, nadpsutych.

Powinno się także zmniejszyć porcje produktów mlecznych, gdyż często dzieci otrzymywały po dwa produkty (np. jogurt i serek, kefir i mleko) jednego dnia i nie były w stanie ich zjeść.

Koordynatorzy programu:

Izabela Latko – Bożek

Jolanta Szkrobol