Realizacja programu „Owoce i warzywa w szkole”
w II semestrze roku szkolnego 2015/2016
W roku szkolnym 2015/2016 zgłosiliśmy 322 uczniów z klas I – III do programu „Owoce i warzywa w szkole”. Program ten jest kontynuacją programu „Owoce w szkole”, który był realizowany w latach szkolnych 2009/2010 – 2013/2014.
INFORMACJE O PROJEKCIE
Głównym celem programu Wspólnej Polityki Rolnej „Owoce i warzywa w szkole” jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym.
W roku szkolnym 2015/2016 w Polsce program skierowany jest do 1 617 856 dzieci uczęszczających regularnie do szkół podstawowych, tj. realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego oraz dzieci klas I-III.
Program finansowany jest ze środków pochodzących z budżetu UE (88%) oraz środków pochodzących z budżetu krajowego (12%), a całkowity budżet programu w roku szkolnym 2015/2016 wynosi ok. 20,5 mln EUR (87,8 mln PLN).
Dzieciom uczestniczącym w programie udostępnia się 2, 3 razy w tygodniu świeże owoce i warzywa (przygotowane do bezpośredniego spożycia, wystarczająco rozwinięte, dojrzałe, zdrowe) oraz soki. Dzieci otrzymują jabłka, gruszki, truskawki, borówki amerykańskie, marchewkę, słodką paprykę, rzodkiewki, pomidorki i kalarepę oraz soki owocowe i warzywne. Każde dziecko uczestniczące w programie otrzymuje jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego.
Owoce, warzywa oraz soki nie mogą zawierać dodatku tłuszczu, soli, cukru lub substancji słodzących. Za jakość owoców i warzyw dostarczanych do szkół podstawowych odpowiedzialny jest zatwierdzony dostawca lub zatwierdzona szkoła, w przypadku gdy samodzielnie przygotowuje i udostępnia owoce i warzywa dzieciom.
INFORMACJA O ŁĄCZNEJ LICZBIE PORCJI
W II semestrze roku szkolnego 2015/2016 dzieci otrzymywały nieodpłatnie owoce i warzywa (21 porcji) 2 razy w tygodniu przez 10 wybranych tygodni.
DZIAŁANIA EDUKACYJNE
Aby skutecznie i trwale ukształtować nawyki żywieniowe - dzieci nie tylko otrzymują porcje owoców i warzyw, ale również uczestniczą w działaniach edukacyjnych informujących o zaletach spożywania owoców i warzyw. Każda szkoła uczestnicząca w programie, zgodnie z wytycznymi MEN realizuje różnego rodzaju działania poświęcone zdrowemu żywieniu oraz pochodzeniu owoców i warzyw.
Spośród katalogu zadań przygotowanych przez MEN nauczyciele naszej szkoły wybrali do realizacji:
- Organizowanie konkursów i festynów tematycznych z zakresu zdrowego odżywiania;
- Zakładanie i prowadzenie ogródków szkolnych;
- Organizowanie warsztatów kulinarnych z uwzględnieniem przekazywania wiedzy o zdrowym odżywianiu;
- Wspólne spożywanie śniadania połączone z degustacją owoców i warzyw;
- Organizowanie wycieczek do gospodarstw rolnych, gospodarstw ogrodniczych lub zakładów przetwórstwa owoców i warzyw;
- Stosowanie innych sposobów upowszechniania informacji o korzyściach płynących ze spożywania owoców i warzyw i ich przetworów, a także o pochodzeniu i uprawie owoców i warzyw, poprzez organizowanie wystaw, przygotowywanie prezentacji lub wydawanie gazetek.
Nauczyciele kształtowali postawy żywieniowe swoich uczniów przede wszystkim poprzez działanie. I tak – uczniowie: obserwowali rozwój fasoli i rzeżuchy na klasowym parapecie, przygotowywali i spożywali wspólnie II śniadanie, robili sałatki owocowe i warzywne, koktajle, układali zdrowe jadłospisy, tworzyli piramidy żywieniowe, poznawali życie na wsi (w gospodarstwie agroturystycznym), zobaczyli jak wygląda ogród wiosną, uczestniczyli w warsztatach kulinarnych, tworzyli wierszyki, rymowanki i prace plastyczno-techniczne o owocach i warzywach.
Na zajęciach edukacyjnych uczniowie dowiedzieli się między innymi czym jest piramida żywieniowa, co oznaczają poszczególne jej poziomy, których produktów mogą jeść więcej, a których powinni jeść mniej, czego unikać, z których produktów można przygotować zdrowe śniadanie. Dzieci dowiedziały się, o czym należy pamiętać przed przygotowaniem posiłków i jedzeniem. Poznały także wartości odżywcze owoców i warzyw. Dowiedziały się, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, dzięki któremu mają energię do nauki i zabawy oraz lepiej koncentrują się na lekcjach. Dzieci pracowały z konkretnymi okazami owoców i warzyw wykorzystując wszystkie swoje zmysły (miały okazję do dotykania ich, smakowania, wąchania, kosztowania). Dowiedziały się jak uprawia się owoce i warzywa . Poznały tematyczne zabawy ruchowe, a także inscenizowały wiersze i śpiewały piosenki o owocach i warzywach.
Nauczyciele propagowali także wśród rodziców zasady zdrowego odżywiania i zachęcali ich, aby do śniadaniówek swoich dzieci wkładali „zdrowe słodycze” czyli owoce i warzywa. Rodzicom w czasie zebrań ofiarowano broszury pt. „Żywienie dzieci w wieku 6-9 lat”, przygotowane przez Urząd Miejski Wrocławia do programu „Uczeń w formie”. Tematyce zdrowego odżywiania poświęcono także zajęcia w ramach Akademii Rodzica. W styczniu pani Marietta Nelkowska – terapeuta dzieci i młodzieży wraz z zaproszonymi gośćmi – lekarzami i dietetykami poprowadziła wykład na temat: „Owoce czy tabletki? Czy konieczna jest suplementacja?”. Zachęcano również rodziców/opiekunów do udziału w bezpłatnych warsztatach „Ty też możesz odżywiać się smacznie, zdrowo, wartościowo”, którego organizatorami byli Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych UMW oraz Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego.
TEMATYKA PROWADZONYCH DZIAŁAŃ TOWARZYSZĄCYCH
Klasy pierwsze
- „Sprawdźmy, czy można zdrowo się odżywiać”;
- „Jak człowiek wykorzystuje owoce i warzywa?”;
- „Dlaczego owoce są lepsze od słodyczy?”;
- „Co na śniadanie?”;
- „Co powinienem jeść, by być silnym i zdrowym?”;
- „Sałatka owocowa – jem zdrowo i kolorowo”.
Uczniowie klas pierwszych byli na wielu wycieczkach, np. w gospodarstwie agroturystycznym w Marcinowie k/Trzebnicy, w Kryształowicach, w Kudowie – Czermnej, w ogródku ekologicznym w Sielskiej Zagrodzie na Kiełczowie.
Klasy drugie
- „Zdrowe odżywianie – rozwiń swój potencjał”;
- „Zasady prawidłowego żywienia”;
- „Wiosna na działce”;
- „Wiosna w polu”;
- „Jem zdrowo i kolorowo”;
- „Nowa piramida zdrowia”.
Uczniowie klas drugich wspólnie przygotowywali „kolorowe kanapki” na drugie śniadanie, uczestniczyli także w warsztatach kulinarnych.
Klasy trzecie
- „Jak dbamy o zdrowie?”;
- „Zdrowe odżywianie – co to znaczy?”
- „Rola warzyw i owoców w diecie człowieka”;
- „Zdrowe odżywianie”;
- „Pochodzenie produktów rolnych”;
- „Gdzie się kryją witaminy?”
Uczniowie klas trzecich uczestniczyli w warsztatach kulinarnych, w czasie których poznawali „Dietę sportowca” i przygotowywali sobie napoje i koktajle izotoniczne na bazie owoców.
Na zajęciach wykorzystywano również materiały przygotowane przez ARR – konspekty zajęć i prezentacje multimedialne: „Alfabet zdrowia – mistrzowskie warzywa i owoce” oraz „Zasady zdrowego żywienia”.
OSIĄGNIĘCIA
Nasza szkoła dołączyła do zaszczytnego grona placówek posiadających Certyfikat Zdrowego i Racjonalnego Żywienia, który uroczyście wręczyła pani Joanna Nyczak Dyrektor Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia podczas IV konferencji szkoleniowej programu „Szkoła w formie – żywienie ma znaczenie”. Uzyskaliśmy także Certyfikat „Szkoły Przyjaznej Żywieniu i Aktywności Fizycznej” za sprawne prowadzenie i rozwijanie działań promujących prawidłowe żywienie i aktywność fizyczną w ramach projektu „Zachowaj równowagę”.
Koordynator : Izabela Latko - Bożek