POBIERZ SPRAWOZDANIE
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU DLA SZKÓŁ
Program dla szkół ma na celu skutecznie promować wśród uczniów zdrową dietę bogatą w owoce i warzywa oraz produkty mleczne .
W programie mogą uczestniczyć dzieci uczęszczające do klas I – V szkół podstawowych. Nad realizacją programu czuwa Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Zakres
W ramach programu dzieci:
- otrzymują owoce i warzywa oraz produkty mleczne
- biorą udział w działaniach edukacyjnych mających poprawić wiedzę uczniów na temat rolnictwa, pochodzenia żywności, zdrowych nawyków żywieniowych itp.
RODZAJE DZIAŁAŃ TOWARZYSZĄCYCH O CHARAKTERZE EDUKACYJNYM
Działania edukacyjne stanowią obok udostępniania dzieciom owoców, warzyw i produktów mlecznych jeden z głównych elementów Programu dla szkół. Dzięki nim dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, w szczególności poznają korzyści diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne, a także uczą się o ich pochodzeniu, uprawie i produkcji oraz m.in. jak postępować, aby nie marnować żywności.
Szkoły podstawowe uczestniczące w Programie dla szkół zobowiązane są zrealizować co najmniej dwa działania edukacyjne w semestrze zgodnie z zakresem i katalogiem określonym przez Ministra Edukacji I Nauki.
Spośród katalogu zadań przygotowanych przez MEiN nauczyciele naszej szkoły wybrali do realizacji:
- Konkursy i festyny tematyczne;
- Warsztaty kulinarne;
- Zakładanie i prowadzenie ogródków szkolnych w tym w formie grządek na parapecie, upraw w workach i donicach;
- Organizowanie warsztatów kulinarnych z uwzględnieniem przekazywania wiedzy o zdrowym odżywianiu;
- Wspólne spożywanie śniadania połączone z degustacją owoców, warzyw, mleka i jego przetworów;
- Organizowanie wycieczek do gospodarstw rolnych, gospodarstw ogrodniczych lub zakładów przetwórstwa owoców i warzyw;
- Stosowanie innych sposobów upowszechniania informacji o korzyściach płynących ze spożywania owoców, warzyw, mleka i ich przetworów poprzez organizowanie wystaw, przygotowywanie prezentacji lub wydawanie gazetek.
W szkole w I semestrze zorganizowano/przeprowadzono:
1. Konkurs plastyczny dla uczniów klas I-V na pracę propagującą zdrowe odżywianie - „Wiem, co jem czyli zdrowie na talerzu”;
2. Zajęcia w klasach młodszych dotyczące zdrowego stylu życia i prawidłowego odżywiania się z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych do Programu dla szkół ;
- Pan Cukrzyk - lekcja w klasie 2a dotycząca zawartości cukru w produktach i jego wpływu na nasze życie;
- Zdrowa Apka - poznanie aplikacji dzięki której możemy sprawdzić skład spożywanych produktów.- W klasach młodszych dzieci tworzyły prace plastyczne zachęcające do jedzenia warzyw i owoców oraz piramidy zdrowego żywienia.
- Dziewczynka z klasy 3a zrobiła prezentację na temat zdrowego żywienia. Przygotowała piramidę żywienia i omówiła zdrowy sposób odżywiania. Przyniosła również dla klasy zdrowe, zbożowe batony i inne "słodkości".
- Dzieci z klasy 3a tworzą klasową książkę kulinarną, w której zawierają również "zdrowe" przepisy
3. Warsztaty w Akademii Młodego Kucharza i w szkole:
- pieczenie pierniczków (2a),
- przygotowywanie zdrowego posiłku: ciasteczka korzenne z jabłkiem (3a).
- Degustacja owoców z różnych stron świata w szkolnej stołówce w ramach Europejskiego Dnia Zdrowego Żywienia.
- Przygotowywanie w klasie sałatek według własnego pomysłu - łączenie różnych smaków, degustacja, savoir vivre przy stole (2a).
- Wyciskanie i degustacja soków owocowo – warzywnych (1a).
- Wycieczka uczniów do Gospodarstwa Rolnego Michała Sznajdera w Karnicach (1a, 2a, 2b)
- zapoznanie z pracą rolników,
- warsztaty kiszenia i surówek,
- degustacja kiszonek i soków,
- kopanie i zbieranie ziemniaków,
- zabawy i gry integracyjne, ognisko z pieczeniem kiełbasek i ziemniaków.
- Wspólne spożywanie drugiego śniadania, połączone z degustacją owoców, warzyw, mleka i ich przetworów, z możliwością spożywania produktów regionalnych i ekologicznych.
W klasach starszych:
- Na lekcji biologii uczniowie często konsumowali owoce i warzywa oraz spożywali przetwory mleczne. Była to okazja do zwrócenia uwagi na walory odżywcze spożywanych produktów.
- W klasach piątych nauczyciele rozmawiali o roli związków chemicznych występujących w żywych organizmach m.in. o: witaminach, solach mineralnych, cukrach. Zwracano uwagę na ogromną pracę rośliny w wytworzeniu owocu jabłka, gruszki, pomidora, duże ilości wody pobranej i odparowanej, ogromne ilości pochłoniętego światła, słońca. I na to, że owoce i warzywa wypełnione są energią słońca i z szacunku dla wielkiej pracy rośliny nie należy ich marnować.
- Uczniowie klas piątych wykonywali też "konsumpcyjne" modele komórek np. z dyni , melonów, owoców zatopionych w galaretce.
- W klasach czwartych na przyrodzie omawiano układ pokarmowy i przy tej okazji nauczyciele poruszali zagadnienia zdrowego odżywiania;
Nauczyciele propagowali także wśród rodziców zasady zdrowego odżywiania i zachęcali ich, aby do śniadaniówek swoich dzieci wkładali „zdrowe słodycze” czyli owoce i warzywa oraz bakalie.
Dzieci uczestniczące w programie bardzo chętnie spożywały otrzymywane produkty owocowo-warzywne i mleczne oraz aktywnie brały udział w organizowanych przez nauczycieli zajęciach edukacyjnych, grach, zabawach oraz konkursach.
Koordynatorzy programu: Izabela Latko – Bożek, Krystyna Zazula-Sielawska