SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU DLA SZKÓŁ
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU DLA SZKÓŁ
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU DLA SZKÓŁ
POBIERZ SPRAWOZDANIE
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU DLA SZKÓŁ
Program dla szkół ma na celu skutecznie promować wśród uczniów zdrową dietę bogatą w owoce i warzywa oraz produkty mleczne .
W programie mogą uczestniczyć dzieci uczęszczające do klas I – V szkół podstawowych. Nad realizacją programu czuwa Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Zakres
W ramach programu dzieci:
- otrzymują owoce i warzywa oraz produkty mleczne
- biorą udział w działaniach edukacyjnych mających poprawić wiedzę uczniów na temat rolnictwa, pochodzenia żywności, zdrowych nawyków żywieniowych itp.
RODZAJE DZIAŁAŃ TOWARZYSZĄCYCH O CHARAKTERZE EDUKACYJNYM
Działania edukacyjne stanowią obok udostępniania dzieciom owoców, warzyw i produktów mlecznych jeden z głównych elementów Programu dla szkół. Dzięki nim dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, w szczególności poznają korzyści diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne, a także uczą się o ich pochodzeniu, uprawie i produkcji oraz m.in. jak postępować, aby nie marnować żywności.
Szkoły podstawowe uczestniczące w Programie dla szkół zobowiązane są zrealizować co najmniej dwa działania edukacyjne w semestrze zgodnie z zakresem i katalogiem określonym przez Ministra Edukacji I Nauki.
Spośród katalogu zadań przygotowanych przez MEiN nauczyciele naszej szkoły wybrali do realizacji:
- Konkursy i festyny tematyczne;
- Warsztaty kulinarne;
- Zakładanie i prowadzenie ogródków szkolnych w tym w formie grządek na parapecie, upraw w workach i donicach;
- Organizowanie warsztatów kulinarnych z uwzględnieniem przekazywania wiedzy o zdrowym odżywianiu;
- Wspólne spożywanie śniadania połączone z degustacją owoców, warzyw, mleka i jego przetworów;
- Organizowanie wycieczek do gospodarstw rolnych, gospodarstw ogrodniczych lub zakładów przetwórstwa owoców i warzyw;
- Stosowanie innych sposobów upowszechniania informacji o korzyściach płynących ze spożywania owoców, warzyw, mleka i ich przetworów poprzez organizowanie wystaw, przygotowywanie prezentacji lub wydawanie gazetek.
W szkole w I semestrze zorganizowano/przeprowadzono:
1. Konkurs plastyczny dla uczniów klas I-V na pracę propagującą zdrowe odżywianie – „Wiem, co jem czyli zdrowie na talerzu”;
2. Zajęcia w klasach młodszych dotyczące zdrowego stylu życia i prawidłowego odżywiania się z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych do Programu dla szkół ;
– Pan Cukrzyk – lekcja w klasie 2a dotycząca zawartości cukru w produktach i jego wpływu na nasze życie;
– Zdrowa Apka – poznanie aplikacji dzięki której możemy sprawdzić skład spożywanych produktów.- W klasach młodszych dzieci tworzyły prace plastyczne zachęcające do jedzenia warzyw i owoców oraz piramidy zdrowego żywienia.
– Dziewczynka z klasy 3a zrobiła prezentację na temat zdrowego żywienia. Przygotowała piramidę żywienia i omówiła zdrowy sposób odżywiania. Przyniosła również dla klasy zdrowe, zbożowe batony i inne „słodkości”.
– Dzieci z klasy 3a tworzą klasową książkę kulinarną, w której zawierają również „zdrowe” przepisy
3. Warsztaty w Akademii Młodego Kucharza i w szkole:
– pieczenie pierniczków (2a),
– przygotowywanie zdrowego posiłku: ciasteczka korzenne z jabłkiem (3a).
- Degustacja owoców z różnych stron świata w szkolnej stołówce w ramach Europejskiego Dnia Zdrowego Żywienia.
- Przygotowywanie w klasie sałatek według własnego pomysłu – łączenie różnych smaków, degustacja, savoir vivre przy stole (2a).
- Wyciskanie i degustacja soków owocowo – warzywnych (1a).
- Wycieczka uczniów do Gospodarstwa Rolnego Michała Sznajdera w Karnicach (1a, 2a, 2b)
– zapoznanie z pracą rolników,
– warsztaty kiszenia i surówek,
– degustacja kiszonek i soków,
– kopanie i zbieranie ziemniaków,
– zabawy i gry integracyjne, ognisko z pieczeniem kiełbasek i ziemniaków.
- Wspólne spożywanie drugiego śniadania, połączone z degustacją owoców, warzyw, mleka i ich przetworów, z możliwością spożywania produktów regionalnych i ekologicznych.
W klasach starszych:
– Na lekcji biologii uczniowie często konsumowali owoce i warzywa oraz spożywali przetwory mleczne. Była to okazja do zwrócenia uwagi na walory odżywcze spożywanych produktów.
– W klasach piątych nauczyciele rozmawiali o roli związków chemicznych występujących w żywych organizmach m.in. o: witaminach, solach mineralnych, cukrach. Zwracano uwagę na ogromną pracę rośliny w wytworzeniu owocu jabłka, gruszki, pomidora, duże ilości wody pobranej i odparowanej, ogromne ilości pochłoniętego światła, słońca. I na to, że owoce i warzywa wypełnione są energią słońca i z szacunku dla wielkiej pracy rośliny nie należy ich marnować.
– Uczniowie klas piątych wykonywali też „konsumpcyjne” modele komórek np. z dyni , melonów, owoców zatopionych w galaretce.
– W klasach czwartych na przyrodzie omawiano układ pokarmowy i przy tej okazji nauczyciele poruszali zagadnienia zdrowego odżywiania;
Nauczyciele propagowali także wśród rodziców zasady zdrowego odżywiania i zachęcali ich, aby do śniadaniówek swoich dzieci wkładali „zdrowe słodycze” czyli owoce i warzywa oraz bakalie.
Dzieci uczestniczące w programie bardzo chętnie spożywały otrzymywane produkty owocowo-warzywne i mleczne oraz aktywnie brały udział w organizowanych przez nauczycieli zajęciach edukacyjnych, grach, zabawach oraz konkursach.
Koordynatorzy programu: Izabela Latko – Bożek, Krystyna Zazula-Sielawska
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU I SEMESTR 2019/2020
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI „PROGRAMU DLA SZKÓŁ”
DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE O CHARAKTERZE EDUKACYJNYM
I semestr 2019/2020
„Program dla szkół” skierowany jest do dzieci uczęszczających regularnie do szkół podstawowych (dzieci klas 1-5 szkół podstawowych). Celem „Programu dla szkół” jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych w ich codziennej diecie na etapie, na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz upowszechnianie zdrowej, zbilansowanej diety i wzrost świadomości społecznej w tym zakresie wśród dzieci i rodziców. Program ma również na celu propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym realizowane w szkołach podstawowych.
Od dnia 16 września 2019 r. przez okres 12 tygodni dzieciom uczestniczącym w Programie udostępniono co najmniej 3 razy w tygodniu świeże owoce i warzywa oraz soki/przeciery owocowe (przygotowane do bezpośredniego spożycia), a także produkty mleczne. Dzieci otrzymały: jabłka, gruszki, śliwki, soki owocowe/przeciery owocowe/zagęszczone przeciery owocowe, marchewki, rzodkiewki, paprykę słodką, kalarepę, pomidorki, mleko białe, serki twarogowe, jogurty i kefiry naturalne.
Dzieci w I semestrze roku szkolnego 2019/2020 otrzymały 42 porcje produktów owocowo – warzywnych oraz 40 porcji produktów mlecznych.
Rodzaje działań towarzyszących o charakterze edukacyjnym.
Aby skutecznie i trwale ukształtować nawyki żywieniowe – dzieci nie tylko otrzymywały porcje owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych, ale również uczestniczyły w działaniach edukacyjnych informujących o zaletach spożywania tych produktów.
Każda szkoła uczestnicząca bowiem w Programie, zgodnie z wytycznymi MEN realizuje także różnego rodzaju działania poświęcone zdrowemu żywieniu oraz pochodzeniu owoców i warzyw.
Katalog działań edukacyjnych obejmuje:
- organizowanie konkursów i festynów tematycznych,
- organizowanie warsztatów kulinarnych,
- zakładanie i prowadzenie ogródków szkolnych w różnych formach,
- wspólne spożywanie drugiego śniadania połączone z degustacją owoców i warzyw oraz mleka i ich przetworów (w tym produktów ekologicznych i regionalnych),
- organizowanie wycieczek do gospodarstw rolnych, gospodarstw ogrodniczych, zakładów przetwórstwa owoców i warzyw (w tym ekologicznych), zakładów mleczarskich oraz na lokalne rynki,
- stosowanie innych sposobów upowszechniania informacji o korzyściach płynących ze spożywania owoców i warzyw oraz mleka i ich przetworów, w szczególności przez organizowanie wystaw, przygotowywanie prezentacji oraz wydawanie gazetek.
Aby wesprzeć szkoły w realizacji działań edukacyjnych KOWR przygotował także pakiet materiałów edukacyjnych obejmujący: filmy edukacyjne oparte na warsztatach kulinarnych, broszurę dla dzieci oraz poradniki dla rodziców i nauczycieli. Materiały edukacyjne zostały przekazane również do naszej szkoły oraz udostępnione na stronach internetowych:
- http://www.kowr.gov.pl/program-dla-szkol/program-dla-szkol/dzialania-edukacyjne
- http://www.programdlaszkol.org/dzialania-edukacyjne
Nasi nauczyciele zorganizowali/przygotowali/przeprowadzili w I semestrze:
- Wystawę klasowych koszy z darami sadów, ogrodów i pól – „Co Jesień w koszu niesie?”;
- Konkurs plastyczny na pracę o zdrowym odżywianiu się – „Zdrowie na talerzu czyli wiem, co jem!?”;
- Pogadanki dotyczące zdrowego stylu życia i prawidłowego odżywiania się;
- Zabawy edukacyjne;
- Wspólne „kucharzenie” – wyciskanie i degustacja soków owocowo – warzywnych;
- Warsztaty w Akademii Młodego Kucharza;
- Warsztaty przygotowane przez Wrocławskie Centrum Zdrowia dot. Piramidy zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży;
- Wystawki prac dzieci oraz gazetki tematyczne;
- Pogadanki na temat wartości odżywczych poszczególnych produktów i znaczenia witamin;
- Warsztaty z promocji zdrowia: „Bądź przyjacielem swojego zdrowia” w SP nr 45;
- Oglądanie filmików edukacyjnych „Ekipa Chrumasa”(blog www. pamietnikchrumasa.pl , na którym w formie wpisów przedstawiających perypetie szkolnej paczki przyjaciół lokowane były wątki informacyjne nt. „Programu dla szkół”, a także ciekawe materiały związane m.in. ze zdrowym odżywianiem się, atrakcyjnym serwowaniem posiłków czy wspólnym spędzaniem czasu rodziców z dziećmi w kuchni. Informacje o blogu przekazano również rodzicom.);
Nauczyciele propagowali także wśród rodziców zasady zdrowego odżywiania. Rozmawiali z rodzicami podczas zebrań na temat zdrowego drugiego śniadania i znaczenia spożywania przez dzieci warzyw i owoców. Zachęcali ich, aby do śniadaniówek swoich dzieci wkładali „zdrowe słodycze” czyli owoce i warzywa i bakalie.
Dzieci uczestniczące w programie chętnie spożywały otrzymywane produkty owocowo-warzywne i mleczne oraz aktywnie brały udział w organizowanych przez nauczycieli zajęciach edukacyjnych, grach, zabawach oraz konkursach.
Koordynatorki programu:
Izabela Latko – Bożek
Krystyna Zazula-Sielawska
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU I SEMESTR 2018/2019
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI „PROGRAMU DLA SZKÓŁ”
DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE O CHARAKTERZE EDUKACYJNYM
I semestr 2018/2019
INFORMACJA O PROGRAMIE
„Program dla szkół” ma na celu skutecznie promować wśród uczniów zdrową dietę bogatą w owoce i warzywa oraz produkty mleczne .
W programie mogą uczestniczyć dzieci uczęszczające do klas I – V szkół podstawowych. Nad realizacją programu czuwa Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Zakres
W ramach programu dzieci:
- otrzymują owoce i warzywa oraz produkty mleczne
- biorą udział w działaniach edukacyjnych mających poprawić wiedzę uczniów na temat rolnictwa, pochodzenia żywności, zdrowych nawyków żywieniowych itp.
I SEMESTR 2018/2019
Informacja o łącznej liczbie porcji owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych otrzymywanych przez jedno dziecko .
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, na podstawie § 9 ust. 4 pkt 1) Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół (Dz. U. z 2018 r., poz. 1468) publikuje informacje o łącznych liczbach porcji owoców i warzyw oraz mleka otrzymywanych przez jedno dziecko w I semestrze roku szkolnego 2018/2019.
Na podstawie § 9 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa informuje, że:
- łączna liczba porcji owoców i warzyw otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach komponentu owocowo – warzywnego w I semestrze roku szkolnego 2018/2019 wynosi 41
Zgodnie z pkt 5 załącznika nr 1 Warunki i wymagania dotyczące udostępniania owoców i warzyw do ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w każdym z 12 tygodni w I semestrze roku szkolnego 2018/2019 dzieciom udostępnia się co najmniej 3 porcje owoców i warzyw.
- łączna liczba porcji mleka i przetworów mlecznych otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach komponentu mlecznego w I semestrze roku szkolnego 2018/2019 wynosi 40
Zgodnie z pkt 5 załącznika nr 2 Warunki i wymagania dotyczące udostępniania mleka do ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w każdym z 12 tygodni w I semestrze roku szkolnego 2018/2019 dzieciom udostępnia się co najmniej 3 porcje mleka i przetworów mlecznych.
Produkty owocowo-warzywne, które dzieci otrzymywały to:
– owoce: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki;
– warzywa: marchew, rzodkiewka, papryka słodka, kalarepa, pomidorki;
– soki: owocowe, warzywne, mieszane.
Produkty mleczne, które dzieci otrzymywały to:
– mleko białe;
– jogurt naturalny;
– kefir naturalny;
– serek twarogowy.
Rodzaje działań towarzyszących o charakterze edukacyjnym.
Działania edukacyjne stanowią obok udostępniania dzieciom owoców, warzyw i produktów mlecznych jeden z głównych elementów Programu dla szkół. Dzięki nim dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, w szczególności poznają korzyści diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne, a także uczą się o ich pochodzeniu, uprawie i produkcji oraz m.in. jak postępować, aby nie marnować żywności. Szkoły podstawowe uczestniczące w Programie dla szkół zobowiązane są zrealizować co najmniej dwa działania edukacyjne w semestrze zgodnie z zakresem i katalogiem określonym przez Ministra Edukacji Narodowej.
Spośród katalogu zadań przygotowanych przez MEN nauczyciele naszej szkoły wybrali do realizacji:
- Konkursy i festyny tematyczne;
- Warsztaty kulinarne;
- Zakładanie i prowadzenie ogródków szkolnych w tym w formie grządek na parapecie, upraw w workach i donicach;
- Organizowanie warsztatów kulinarnych z uwzględnieniem przekazywania wiedzy o zdrowym odżywianiu;
- Wspólne spożywanie śniadania połączone z degustacją owoców, warzyw, mleka i jego przetworów;
- Organizowanie wycieczek do gospodarstw rolnych, gospodarstw ogrodniczych lub zakładów przetwórstwa owoców i warzyw;
- Stosowanie innych sposobów upowszechniania informacji o korzyściach płynących ze spożywania owoców, warzyw, mleka i ich przetworów poprzez organizowanie wystaw, przygotowywanie prezentacji lub wydawanie gazetek.
W szkole w I semestrze zorganizowano/przeprowadzono:
- Wystawę klasowych koszy z darami sadów, ogrodów i pól – „Idzie jesień”;
- Konkurs plastyczny na pracę propagującą zdrowe odżywianie – „Wiem, co jem czyli zdrowie na talerzu”;
- „Bakaliowy tydzień” – uczniów zachęcano do spożywania bakalii zamiast tradycyjnych słodyczy. Zwracano uwagę na to, że w bakaliach zawarte są cenne dla zachowania zdrowia substancje. Uczniowie wykonywali także ulotki zachęcające do sięgania po nie.
- Zajęcia w klasach młodszych dotyczące zdrowego stylu życia i prawidłowego odżywiania się z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych do programu „Dobrze jemy ze szkołą na widelcu” i pakiet materiałów edukacyjnych do Programu dla szkół „Ekipa Chrumasa gotuje” (Materiały zostały przygotowane we współpracy z następującymi instytucjami: w obszarze edukacji: Ministerstwem Edukacji Narodowej, w obszarze rolnictwa: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w obszarze zdrowia: Ministerstwem Zdrowia, Instytutem Żywności i Żywienia*, Instytutem Matki i Dziecka);
- Zabawy edukacyjne;
- Wystawki prac dzieci oraz gazetki tematyczne;
- Zajęcia tematyczne w klasach starszych:
– Potrzeby pokarmowe ludzi.
– Zasady prawidłowego żywienia.
– Skutki niewłaściwego odżywiania się.
Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli przyrody tworzyli jadłospisy , obliczali wskaźnik masy ciała BMI, charakteryzowali choroby i zaburzenia odżywiania;
- Warsztaty „Zdrowe odżywianie. Dieta a postępy w nauce” (w klasach 4). Były to warsztaty kulinarne dla dzieci w ramach zadania „Organizowanie prowadzenie na terenie wrocławskich placówek edukacyjnych zajęć dotyczących znaczenia zdrowego żywienia w profilaktyce nadwagi, otyłości i innych zaburzeń okresu rozwojowego”. Realizatorem programu było Wrocławskie Centrum Zdrowia SPZOZ;
- W klasach starszych przed świętami rozmawiano o wartościach odżywczych w świątecznych specjałach (makowcach, sernikach, piernikach, kapuście, grzybach, barszczu, kutii itp.);
- Klasa VI a i VII c uczestniczyły w ramach projektu „Szkoła w mieście” w Akademii Młodego Kucharza;
- W klasach czwartych na przyrodzie omawiano układ pokarmowy i przy tej okazji nauczyciele poruszali zagadnienia zdrowego odżywiania
- Uczniowie klasy 2b razem ze swoimi mamami przygotowali dla swoich koleżanek i kolegów ze szkoły pyszne, zdrowe i kolorowe kanapki na kiermasz „Kanapkowy zawrót głowy”;
Nauczyciele propagowali także wśród rodziców zasady zdrowego odżywiania i zachęcali ich, aby do śniadaniówek swoich dzieci wkładali „zdrowe słodycze” czyli owoce i warzywa oraz bakalie.
Dzieci uczestniczące w programie bardzo chętnie spożywały otrzymywane produkty owocowo-warzywne i mleczne oraz aktywnie brały udział w organizowanych przez nauczycieli zajęciach edukacyjnych, grach, zabawach oraz konkursach.
Koordynatorzy programu: Izabela Latko – Bożek
Krystyna Zazula-Sielawska
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU II SEMESTR 2018/2019
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI „PROGRAMU DLA SZKÓŁ”
DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE O CHARAKTERZE EDUKACYJNYM
II semestr 2018/2019
INFORMACJA O PROGRAMIE
„Program dla szkół” ma na celu skutecznie promować wśród uczniów zdrową dietę bogatą w owoce i warzywa oraz produkty mleczne .
W programie mogą uczestniczyć dzieci uczęszczające do klas I – V szkół podstawowych. Nad realizacją programu czuwa Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Zakres
W ramach programu dzieci:
- otrzymują owoce i warzywa oraz produkty mleczne
- biorą udział w działaniach edukacyjnych mających poprawić wiedzę uczniów na temat rolnictwa, pochodzenia żywności, zdrowych nawyków żywieniowych itp.
II SEMESTR 2018/2019
Informacja o łącznej liczbie porcji owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych otrzymywanych przez jedno dziecko .
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, na podstawie § 9 ust. 4 pkt 2) Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół (Dz. U. z 2018 r., poz. 1468) publikuje informacje o łącznych liczbach porcji owoców i warzyw oraz mleka otrzymywanych przez jedno dziecko w II semestrze roku szkolnego 2018/2019.
Na podstawie § 9 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa informuje, że:
- łączna liczba porcji owoców i warzyw otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach komponentu owocowo – warzywnego w II semestrze roku szkolnego 2018/2019 wynosi 42;
Zgodnie z pkt 5 załącznika nr 1 Warunki i wymagania dotyczące udostępniania owoców i warzyw do ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w każdym z 12 tygodni w II semestrze roku szkolnego 2018/2019 dzieciom udostępnia się co najmniej 3 porcje owoców i warzyw.
- łączna liczba porcji mleka i przetworów mlecznych otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach komponentu mlecznego w II semestrze roku szkolnego 2018/2019 wynosi 41;
Zgodnie z pkt 5 załącznika nr 2 Warunki i wymagania dotyczące udostępniania mleka do ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w każdym z 12 tygodni w II semestrze roku szkolnego 2018/2019 dzieciom udostępnia się co najmniej 3 porcje mleka i przetworów mlecznych.
Produkty owocowo-warzywne, które dzieci otrzymywały to:
– owoce: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki;
– warzywa: marchew, rzodkiewka, papryka słodka, kalarepa, pomidorki;
– soki: owocowe, warzywne, mieszane.
Produkty mleczne, które dzieci otrzymywały to:
– mleko białe;
– jogurt naturalny;
– kefir naturalny;
– serek twarogowy
Rodzaje działań towarzyszących o charakterze edukacyjnym.
Działania edukacyjne stanowią obok udostępniania dzieciom owoców, warzyw i produktów mlecznych jeden z głównych elementów Programu dla szkół. Dzięki nim dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, w szczególności poznają korzyści diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne, a także uczą się o ich pochodzeniu, uprawie i produkcji oraz m.in. jak postępować, aby nie marnować żywności. Szkoły podstawowe uczestniczące w Programie dla szkół zobowiązane są zrealizować co najmniej dwa działania edukacyjne w semestrze zgodnie z zakresem i katalogiem określonym przez Ministra Edukacji Narodowej.
Spośród katalogu zadań przygotowanych przez MEN nauczyciele naszej szkoły wybrali do realizacji:
- Konkursy i festyny tematyczne;
- Warsztaty kulinarne;
- Zakładanie i prowadzenie ogródków szkolnych w tym w formie grządek na parapecie, upraw w workach i donicach;
- Organizowanie warsztatów kulinarnych z uwzględnieniem przekazywania wiedzy o zdrowym odżywianiu;
- Wspólne spożywanie śniadania połączone z degustacją owoców, warzyw, mleka i jego przetworów;
- Organizowanie wycieczek do gospodarstw rolnych, gospodarstw ogrodniczych lub zakładów przetwórstwa owoców i warzyw;
- Stosowanie innych sposobów upowszechniania informacji o korzyściach płynących ze spożywania owoców, warzyw, mleka i ich przetworów poprzez organizowanie wystaw, przygotowywanie prezentacji lub wydawanie gazetek.
W szkole w II semestrze zorganizowano/przeprowadzono:
- Ogródek na szkolnym parapecie – klasa 1a i 1b.
- Zajęcia w klasach młodszych dotyczące zdrowego stylu życia i prawidłowego odżywiania się z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych do programu „Dobrze jemy ze szkołą na widelcu” i pakiet materiałów edukacyjnych do Programu dla szkół „Ekipa Chrumasa gotuje”.
Kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat to bardzo ważna sprawa. Wiedzą o tym uczniowie klas młodszych, którzy na zajęciach samodzielnie przygotowywali sobie kanapki, soki, sałatki owocowe i surówki z warzyw. Zajęcia takie zawsze poprzedzały pogadanki o zdrowych nawykach żywieniowych, o tym jak komponować posiłki, jak łączyć smaki i jakie produkty należy jeść, żeby być zdrowym. Na zajęciach dzieci miały okazję dowiedzieć się, czym jest kultura spożywania posiłków i higiena ich przygotowywania, rozwijać swą kreatywność i wyobraźnię kulinarną.
Uczniowie dowiedzieli się, iż zdrowa żywność, czyli m.in.: woda mineralna, soki bez dodatku cukrów, napoje bez konserwantów, przetwory mleczne, kanapki na bazie pieczywa pełnoziarnistego, sałatki i owoce są mile widziane w codziennej diecie, natomiast na liście „produktów zakazanych” znajdują się: żywność typu fast food, słone i słodkie przekąski (np. chipsy, słone paluszki, prażynki, krakersy, batony), napoje z dodatkiem cukru i słodzików, wody smakowe.
- W ramach obchodów Dnia Wiosny – 21 marca, klasy starsze prezentowały na forum plakaty propagujące zasady prawidłowego odżywiania, z których zrobiona została później wystawa.
Reprezentanci każdej klasy przedstawili wykonane przez siebie plakaty związane z różnymi aspektami profilaktyki zdrowotnej:
– Klasy 4: Higiena osobista i otoczenia
– Klasy 5: Wpływ aktywności ruchowej na zdrowie
– Klasy 6: Zdrowe odżywianie
– Klasy 7: Higiena narządu słuchu
– Klasy 8: Profilaktyka uzależnień
Ponadto uczniowie prezentowali przygotowane przez siebie zdrowe potrawy, wskazując, w jakie składniki odżywcze są bogate. Nie zabrakło również okazji do eksponowania strojów ekologicznych. Projektanci wykazali się kreatywnością oraz poczuciem humoru podczas przedstawiania efektów swojej pracy.
- Uczniowie klas czwartych i piątych realizowali program „PoZdro!” w oparciu o dostarczone materiały (Fundacja MEDICOVER). Lekcje multimedialne miały na celu wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności, dzięki którym świadomie będą mogli dokonywać wyborów związanych z jakością swojego życia. Program ma ich zmotywować do zdrowego stylu życia tak, by stworzyć modę na prawidłowe odżywianie się i sportowe życie.
Materiały, ujęte były w trzy bloki tematyczne, przewidziane do poprowadzenia 3 godzin lekcyjnych:
– Główne zasady zdrowego odżywiania:
– Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności fizycznej – podstawowe produkty wchodzące w skład piramidy i ich rola w organizmie.
– Aktywność fizyczna – znaczenie ruchu dla codziennego samopoczucia i funkcjonowania organizmu.
– Procesy zachodzące w organizmie w czasie snu oraz zdrowe decyzje zakupowe:
– Podstawowe procesy, które zachodzą w organizmie w czasie snu.
– Jak czytać etykiety podczas zakupów?
Program dotyczy głównie zdrowego odżywiania się ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki otyłości i cukrzycy. Uczniowie po obejrzeniu filmów i pogadance pracowali nad rozwiązaniem zadań w zeszycie ćwiczeń programu „PoZdro!”;
- Ponieważ woda jest nieodłącznym elementem diety, klasa 6a brała udział w obchodach Dnia Wody w DFC. Na filmach pokazano niezbędność wody do życia roślin, ludzi i zwierząt, konieczność jej oszczędzania , oczyszczania i uzdatniania do picia.
Podobne filmy mogły oglądać inni uczniowie po udostępnieni linku przez p. Szkrobol (www.wroclaw.pl – Ochrona wody we Wrocławiu – nasza wspólna sprawa).
- Zajęcia tematyczne na zielonej szkole (Wroniawy 20 – 24.05) klas 2a, 2b i 3b dotyczące odpowiedzi na pytania:
– Skąd się bierze mleko?
– Jak powstaje jogurt, kefir, śmietana, masło, maślanka, ser żółty, twaróg?
– Jak rosną warzywa?
Wszystkiego dzieci dowiedziały się w czasie pobytu w gospodarstwie agroturystycznym w Kluczewie („Stara chata u kowola”), gdzie wujo Krzyś w bardzo przystępny sposób opowiedział i pokazał dzieciom jak doi się krowę, kozę, jak używało się maselnicy, jak robiono twaróg i piekło się chleb.
- 27 maja 2019 odbyły się warsztaty zdrowego ożywiania w klasach 5a, 5b, 5d, 4b, 3b;
W naszej szkole gościliśmy panią dietetyk z Wrocławskiego Centrum Zdrowia. W ramach programu promującego racjonalne żywienie, profilaktykę nadwagi, otyłości oraz inne zaburzenia okresu rozwojowego przeprowadziła w pięciu klasach zajęcia edukacyjne. Uczniowie dowiedzieli się: co trzeba jeść żeby zdrowo rosnąć; co warto pić; jakie śniadanie jeść żeby mieć w szkole super wyniki; jaki jest wpływ żywienia na postępy w nauce oraz dlaczego warto zdrowo się odżywiać – poznali zasady żywienia i składniki odżywcze.
Część zajęć miała charakter praktyczny i kończyła się degustacją własnoręcznie przygotowanych zdrowych przekąsek i lemoniad. Zajęcia były prowadzone ciekawie i apetycznie…
Nauczyciele propagowali także wśród rodziców zasady zdrowego odżywiania i zachęcali ich, aby do śniadaniówek swoich dzieci wkładali „zdrowe słodycze” czyli owoce i warzywa oraz bakalie.
Dzieci uczestniczące w programie bardzo chętnie spożywały otrzymywane produkty owocowo-warzywne i mleczne oraz aktywnie brały udział w organizowanych przez nauczycieli zajęciach edukacyjnych, grach i zabawach.
Koordynatorzy programu: Izabela Latko – Bożek
Krystyna Zazula-Sielawska
PROGRAM DLA SZKÓŁ
„Program dla szkół” to unijny program polegający na dostarczaniu dzieciom owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych. To kontynuacja programów „Owoce i warzywa w szkole” i „Mleko w szkole”, które od roku szkolnego 2017/2018 stanowią jedno działanie.
Jak wykazują badania, nawyki żywieniowe kształtujące się i utrwalające w okresie dzieciństwa i młodości trudno zmienić w wieku dorosłym. Codzienne spożywanie zbilansowanych i jednocześnie smacznych posiłków, jedzenie w przyjaznej atmosferze i o regularnych porach, kształtuje w dzieciach prawidłowe zwyczaje żywieniowe na całe życie. Dzieci i młodzież spędzają w szkole od 6 do 8 lub więcej godzin w ciągu dnia. Spośród wielu funkcji, jakie pełnią placówki oświatowe, jedną z najważniejszych jest promocja zachowań prozdrowotnych oraz działania oświatowo-edukacyjne. W ramach tych działań realizujemy „Program dla szkół”. Dzięki niemu dzieci z klas 1-5 mają dostęp do warzyw i owoców, które są tak przygotowane, że od razu mogą się nimi zajadać. Dzieci otrzymują również różne produkty mleczne, w małych opakowaniach idealnych na przekąskę pomiędzy lekcjami.
Działania edukacyjne stanowią obok udostępniania dzieciom owoców, warzyw i produktów mlecznych jeden z głównych elementów „Programu dla szkół”. Dzięki nim dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, a w szczególności poznają korzyści diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne, a także uczą się o ich pochodzeniu, uprawie i produkcji oraz m.in. jak postępować, aby nie marnować żywności.
Opracowała na podstawie informacji KOWR:
Izabela Latko-Bożek
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI „PROGRAMU DLA SZKÓŁ”
DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE O CHARAKTERZE EDUKACYJNYM
II semestr 2017/2018
Informacja o łącznej liczbie porcji owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych otrzymywanych przez jedno dziecko .
Po feriach zimowych rozpoczęły się dostawy owoców, warzyw i produktów mlecznych. Przez okres wybranych 10 tygodni dzieci z klas I – V otrzymały łącznie 45 porcji owoców i warzyw oraz 40 porcji produktów mlecznych.
Produkty owocowo-warzywne, które dzieci otrzymywały to:
– owoce: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki;
– warzywa: marchew, rzodkiewka, papryka słodka, kalarepa, pomidorki;
– soki: owocowe, warzywne, mieszane.
Produkty mleczne, które dzieci otrzymywały to:
– mleko białe;
– jogurt naturalny;
– kefir naturalny;
– serek twarogowy.
Rodzaje działań towarzyszących o charakterze edukacyjnym.
Działania edukacyjne stanowią obok udostępniania uczniom owoców, warzyw i produktów mlecznych jeden z głównych elementów Programu dla szkół. Dzięki nim dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, w szczególności poznają korzyści diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne. , a także uczą się o ich pochodzeniu, uprawie i produkcji oraz m. in. Jak postępować, aby nie marnować żywności. Szkoły podstawowe uczestniczące w Programie dla szkół zobowiązane są zrealizować co najmniej dwa działania edukacyjne w semestrze z godnie z zakresem i katalogiem określonym przez Ministra Edukacji Narodowej.
Spośród katalogu zadań przygotowanych przez MEN nauczyciele naszej szkoły wybrali do realizacji:
- Warsztaty kulinarne;
- Zakładanie i prowadzenie ogródków szkolnych w tym w formie grządek na parapecie, upraw w workach i donicach;
- Organizowanie warsztatów kulinarnych z uwzględnieniem przekazywania wiedzy o zdrowym odżywianiu;
- Wspólne spożywanie śniadania połączone z degustacją owoców, warzyw, mleka i jego przetworów;
- Organizowanie wycieczek do gospodarstw rolnych, gospodarstw ogrodniczych lub zakładów przetwórstwa owoców i warzyw;
- Stosowanie innych sposobów upowszechniania informacji o korzyściach płynących ze spożywania owoców, warzyw, mleka i ich przetworów poprzez organizowanie wystaw, przygotowywanie prezentacji lub wydawanie gazetek.
Działania towarzyszące odbywały się w szkole, w Akademii Młodego Kucharza, w terenie.
Nauczyciele w trakcie trwania zajęć przekazywali uczniom wiedzę z zakresu:
– zasad zdrowego odżywiania,
– pochodzenia i uprawy owoców i warzyw oraz produktów mlecznych,
– przeciwdziałania marnotrawieniu żywności, w tym upowszechniano wiedzę o tym, jak przechowywać i przygotowywać żywność oraz jak postępować z odpadami spożywczymi i kuchennymi.
We wszystkich klasach odbyły się pogadanki na temat wpływu częstego spożywania mleka i jego przetworów oraz warzyw i owoców na zdrowie człowieka.
Dzieci z klas I – III brały udział w zajęciach, na których dowiedziały się:
– Dlaczego jedzenie jest ważne?
– Skąd się bierze jedzenie?
– Dlaczego warto umieć gotować?
Dzieci miały także zajęcia na „zielonej szkole” (kl. 2a, 3a, 3b, 3d, 3e), gdzie oglądały uprawy ekologiczne i miały możliwość zobaczyć z bliska gospodarstwo agroturystyczne.
Kilka klas uczestniczyło w warsztatach kulinarnych w Akademii Młodego Kucharza. .
Na zajęciach edukacyjnych uczniowie klas IV dowiedzieli się między innymi:
– Co uprawia się na polach? Uczniowie poznali cel tworzenia pól uprawnych, rozpoznawali zboża uprawiane w Polsce, poznały nazwy produktów otrzymywanych z poszczególnych zbóż, główne zabiegi prowadzone przez człowieka na polu i ich znaczenie, dowiedzieli się na czym polega płodozmian.
– Jak wykorzystuje się rośliny użytkowe? Uczniowie poznali produkty otrzymywane z ziemniaków i buraków cukrowych, podawali przykłady roślin warzywnych i przyprawowych, nauczyli się definiować pojęcia rośliny okopowe, warzywne, przyprawowe; omawiali zastosowanie i wykorzystanie różnych rodzajów i różnych części roślin.
– Jak powstają owoce? Uczniowie wyjaśniali, co to jest sad; wymieniali drzewa i krzewy uprawiane w sadach; wskazywali i podawali nazwy części kwiatu oraz określali funkcje poszczególnych części kwiatu; wyjaśniali jaka jest rola pszczół w powstawaniu owoców; omawiali zmiany zachodzące w kwiatach po zapyleniu; wyjaśniali, w jaki sposób zwierzęta pomagają ludziom w walce z owadami szkodnikami.
Na zajęciach edukacyjnych w klasie V uczniowie dowiedzieli się:
– Dlaczego musimy jeść? Uczniowie poznali cel odżywiania się przez człowieka; poznali podstawowe składniki pokarmów i ich funkcje, poznali skutki błędów żywieniowych.
– Jakie są zasady właściwego odżywiania się? Uczniowie poznali podstawowe zasady dotyczące zakupu i przechowywania produktów spożywczych oraz przygotowywania posiłków; planowali jadłospis zgodnie z prawidłowym żywieniem, poznali skutki niewłaściwego odżywiania się.
– Jak zapobiegać psuciu się żywności? Uczniowie poznali sposoby konserwowania żywności.
Owoce i warzywa oraz produkty mleczne spożywane były w grupie, wśród rówieśników, co sprzyjało utrwalaniu się pozytywnych nawyków żywieniowych i przełamywaniu niechęci przed jedzeniem określonych produktów.
UWAGI
Należy zwrócić szczególną uwagę na jakość dostarczanych owoców i warzyw. W tym semestrze dużo owoców było obitych, uszkodzonych, nadpsutych.
Powinno się także zmniejszyć porcje produktów mlecznych, gdyż często dzieci otrzymywały po dwa produkty (np. jogurt i serek, kefir i mleko) jednego dnia i nie były w stanie ich zjeść.
Koordynatorzy programu:
Izabela Latko – Bożek
Jolanta Szkrobol